Telefonförsäljning

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Dina rättigheter vid telefonförsäljning

 

Telefonbedrägerier

En telefonförsäljare erbjuder dig ett gratisprov, du tackar ja, men gratisvaran följs av fler varor och betalningskrav. Utan att du bett om det har du blivit kund hos ett företag.

Telefonbedrägerier är ett växande konsumentproblem. De senaste åren har Konsumentverket och Konsumentombudsmannen fått in hundratals anmälningar. Ofta drabbas utsatta grupper som äldre och invandrare.
 
  • Publicerat: 2015-04-10 av niclas.sturesson@utb.karlshamn.se
Webbredaktörsinloggning

| Glömt lösenord?