Foto: Krisztina Andersson. Boel Holmström, planeringsansvarig för Hemtjänst Karlshamn Norra och projektledare för satsningen med mobil hemtjänst, och Martina Tärnestig, enhetschef för hemtjänst Svängsta, gläds åt satsningen tillsammans med medarbetare.

Hemtjänsten satsar digitalt

2018-04-26 | Bo
Hemtjänsten i Karlshamns kommun är digital. Först ut med satsningen har hemtjänsten i Hällaryd varit men från och med i år är mobil hemtjänst verklighet inom alla kommunens hemtjänstområden.

Mobil hemtjänst är något som kommer i alltfler kommuner och i Karlshamns kommun har modellen varit igång under en inkörningsperiod från april förra året till i februari i år. Först ut med mobil hemtjänst har Hällaryd varit men modellen är nu implementerad fullt ut.

– Vi har under en längre tid tittat på hur vi kan införa mobil hemtjänst i Karlshamns kommun, metoden finns i andra kommuner i länet och fungerar bra, säger Boel Holmström, planeringsansvarig för Hemtjänst Karlshamn Norra och projektledare för satsningen med mobil hemtjänst.

Mobil hemtjänst innebär att mobiltelefonen blir personalens främsta arbetsredskap och ersätter tidigare pappersdokument. Alltifrån personalens arbetsscheman till brukarnas journaler och dokumentation om behov av omsorgsinsatser finns numera digitalt i mobilerna.

Mobilerna är dörräppnare

Mobilerna fungerar även som dörröppnare och ersätter tidigare traditionellt system med nycklar. Genom personliga inloggningskoder till varje mobil, säkerställs så inga otillbörliga kommer in till brukarna eller att dokumentationer kommer i orätta händer.

– Det skapar en ökad trygghet hos våra brukare. Nycklar och papper som ligger framme eller öppet insatta i pärmar kan annars äventyra brukarnas säkerhet. På det här sättet kvalitetssäkrar vi verksamheten och säkrar upp dokumentationen, säger Martina Tärnestig, enhetschef för hemtjänst Svängsta.

Med mobil hemtjänst kvalitetssäkras även tiden hos brukarna.

– Vi är bättre förberedda inför besöket hos den enskilda brukaren. Eftersom all dokumentation nu finns digitalt kan vi lättare läsa in oss på hur behovet av insatserna ser ut innan vi kommer hem till individen. Likaså kan vi snabbt uppdatera oss om det är några förändringar som det är viktigt att vi känner till inför besöket. På det sättet används tiden för insatsen optimalt med fokus på brukaren, säger Boel Holmström.

 

Text och foto: Krisztina Andersson

 

  • Författare: leila.rudelius@karlshamn.se
  • Etiketter:
Webbredaktörsinloggning

| Glömt lösenord?