IT-enheten

Från den 1 januari 2015 tillhör IT enheten (f.d. Dataservice) kommunledningsförvaltningen. I samband med övergången gick 5 IT tekniker från utbildningsförvaltningen över till IT enheten och vi har nu en gemensam IT enhet för Karlshamns Kommun.

IT-enheten ansvarar för all drift, installation, nyanskaffning och underhåll av datorer, servrar, skrivare, nätverk och övrig teknisk utrustning som ingår i datasystemen på Karlshamns Kommun. Det finns idag totalt ca 180 serversystem och 4600 datorer med kringutrustning.

IT-enheten avgör i samråd med förvaltningarna vilka datorer, skrivare och övrig utrustning som får anslutas till nätverket. Dock är det driftsäkerheten i nätverket som alltid kommer i första hand.

IT-enheten äger all teleutrustning och ansvarar för drift och underhåll av alla telesystem. Det finns idag ca 2300 fasta telefoner, mobiler och surfabonnemang. Vi ansvarar även för beställning och inköp av alla mobilabonnemang och mobiler.

Personal

IT-chef:

Jens Klemedsson

Systemtekniker:

Anu Pakkala, Joakim Fairbanks, Stefan Svensson och Cecilia Bohlin
Har tekniskt systemansvar för alla våra verksamhetssystem, datalagring, backup, underhåll och uppgradering av systemen. Är alltid med vid införande av nya system eller större förändringar som påverkar vår IT infrastruktur.

Nätverkstekniker:

Per-Arne Johansson
Tekniskt ansvarig för hela vårt Nätverk i kommunen.

IT-tekniker:

Åsa Banhed, Marcus Hörberg, Steve Dahlqvist, Mikael Martinsson, Ann Lundh, Ronny Strand, Peter Nilsson, Gustav Fransson
Tekniskt ansvariga för alla klienter och dess applikationer både på administration och skola. Installation, konfiguration och felsökning av PC och kringutrustning, support till användare och elever.

Teletekniker:

Maria Wallman, Nicklas Skogman
Tekniskt ansvariga för televäxel och dess kringutrustning. Installationer, felsökning och support. Beställning av telefoner, mobiltelefoner och mobilabonnemang.

Nätverk

Kommunens nätverk är delade i 2 nät med varsin brandvägg, administrations- och utbildningsnätet.

Detta för att ha god säkerhet och bra fördelning av kapacitet. Idag har vi cirka 40 externa kontor runt om i kommunen, anslutna till nätens nav i Rådhuset, både via kommunens fibernät och hyrda linjer. Vi har också idag ett öppet trådlöst nät i vissa delar av kommunen för besökare och gäster i den kommunala verksamheten, t.ex. Rådhuset och stadsbiblioteket. Vi har idag cirka 450 trådlösa access punkter utspridda i verksamheten och på skolor och detta kommer öka kraftigt i framtiden.

IT-support

Hantering av Data/Tele supportärenden

För att få IT support kan man göra på 3 olika sätt:

  1. Surfa till http://itsupport.karlshamn.se. Här registrerar man sitt ärende och väljer vilken typ av support man vill ha.
  2. Skicka ett mail till itsupport@karlshamn.se och beskriv ditt problem, fråga eller din beställning så utförligt du kan.
  3. Ringa IT support på tel: 1137 (0454 81137), Tele Support på tel: 1178 (0454 81178).

OBS!! Beställningar eller felanmälan skall ej göras till IT-enhetens personals enskilda e-post adresser eller telefoner.

Beställningarna prioriteras och åtgärdas inom rimlig tid och återkoppling på ärendet kommer samtidigt ske.

Våra öppettider är:

Måndag-torsdag 08.00-16.00, fredag 08.00-15.00, dock ej i anslutning till aftnar (se meddelande från Personalkontoret, då stänger vi 12:00).

Lunchstängt 12:00 – 13:00

  • Publicerat: 2016-08-16 av peter.sjostrom@karlshamn.se
Webbredaktörsinloggning

| Glömt lösenord?