
Mäns skulder ökar mest. Samtidigt drar de sig för att söka hjälp
Den dystra trenden med en ökning av antalet skuldsatta män fortsätter. Men det finns hjälp att få hos kommunens skuldrådgivare.
Allt fler hamnar i skuldkarusellen. Särskilt stor är ökningen bland män mellan 30 och 54 år enligt den senaste statistiken från Kronofogden. Samtidigt söker de inte hjälp i samma utsträckning som kvinnor. Kommunens skuldrådgivare uppmanar nu fler att ta kontakt tidigt för att undvika att problemen eskalerar.
Rebecka Svensson och Amelia Lilja jobbar som skuldrådgivare på Karlshamns kommun och de finns till hands för att hjälpa personer som har eller börjar få ekonomiska problem.
– Vi vill sänka tröskeln för att söka hjälp. Tjänsten är helt gratis och vi finns här för att hjälpa till, säger Rebecka Svensson.
Amelia och Rebecka tror att skam och den egna självbilden gör att framför allt män drar sig för att söka hjälp. Det finns ett stigma kopplat till skuld som är svårt att bryta.
– Många ser det som ett misslyckande och känner att det inte rimmar med deras självbild, förklarar Amelia Lilja.
Att prata med en utomstående kan dock vara en befrielse för många.
– Vi jobbar tillsammans med den rådsökande för att komma fram till en lösning som känns bra för alla inblandade, säger Amelia.
Enkelt att ta kontakt
Att ta kontakt med en skuldrådgivare är både enkelt och kostnadsfritt. Antingen kan man boka en tid via kommunens e-tjänst eller ta kontakt på telefon.
– Du behöver inte vara överskuldsatt för att kontakta oss – det kan räcka med att du har svårt att få ihop månadens ekonomi, säger Rebecka.
Skuldrådgivarna hjälper bland annat till med att göra en budget och hitta bästa vägen framåt.
Bra att söka hjälp tidigt
Många ångrar att de inte sökte hjälp tidigare.
– Flera av dem vi möter undrar varför de inte kom tidigare, säger Amelia. De kanske inte visste vilken hjälp som fanns att få.
Att vänta kan dessutom leda till större problem. Det blir svårare att jobba med skulderna om de redan hamnat hos Kronofogden. Ofta är det blancolån och stigande räntekostnader som ställer till det för folk. Amelia och Rebecka har stött på fall med rådsökande som haft skulder sen 90-talet som man inte lyckats bli av med. Något som förstås präglar hela livssituationen och dessutom under så lång tid.
Ungefär 200 personer per år söker hjälp från kommunens skuldrådgivare. Rebecka och Amelia hoppas att fler tar kontakt innan situationen blir alltför allvarlig.
– Det handlar inte om att döma, utan om ett bra samspel och att hitta lösningar tillsammans, avslutar Rebecka.